söndag 22 januari 2012

Skidtestet

Efter lite välförtjänt vila var det dags att ta ut mina nya skidor på premiärtur i Larsmo. Dagsformen var helt okej, och jag hade inga förkylningskänningar då jag vaknade. Patriks pappa hade varit så snälll och satt fäste på både de nya och de gamla skidorna, så att jag kunde jämföra dem sinsemellan

Jag skidade 15 km var med båda skidorna. Det är alltså här skidorna jag testade i egna påhittade kategorier:

Mina nya Madshus Nanosonic tävlingsskidor

Mina gamla Peltonen Zenith a.k.a. gamla Bettan
Glid
Här vann Madshus med hästlängder! Jag behvöde knappt staka, så svischade jag framåt. Vilka monsterskidor! Jag insåg att Peltonenskidornas fäste troligen stretar i marken i nedförsbackarna, så det blir att förkorta fästet på dem.

Fäste
I den här kategorin är det lite svårt att bedöma, eftersom jag hade för kall valla. Det funkade inte så bra att börja valla i spåret sedan. Med Madshus hade jag noll fäste och fick saxa mig uppför de flesta backar. Troligen måste fästet förlängas och vi får hoppas att det hjälper med det. Med Peltonenskidorna hade jag lite bättre fäste.

Spänst
Peltonenskidorna hade ingen spänst och studsade inte alls. Med Madshusskidorna kunde jag saxa mig springande uppför backen, så där som "Vasaloppsgubbarna" brukar göra. Madshusskidorna är onödigt styva ännu, så jag hoppas att de blir mjukare efter några hundra kilometer.

Åkkänsla
Det är lite som att jämföra en Fiat och en Ferrari, för här var Madshus överlägset bäst.

Jag trodde att jag skulle få betydligt sämre tid på rundan med Madshusskidorna, eftersom jag inte hade något fäste. Men tydligen gottgjorde glidet det hela, för tiden skiljde bara på två sekunder. Efter de avverkade 30 kilometrarna ville jag ännu testa mina Madshus skidor runt 3 km:s banan. Sedan gjorde jag lite teknikövningar. Totalt blev det 35 km, så jag är nöjd. Nu är det bara tre veckor till BotniaVasan!

2 kommentarer:

  1. Tack för kommentaren i min blogg och att du gav dej till känna för nu hittade jag ju hit till din fina blogg! :) Verkar ju onekligen som att vi rör oss i samma spår! :) Kul med fler bloggare i nejden, speciellt om de gillar att träna och skida :) Lycka till med all förberedelse inför loppen, du ser ut att vara fint på gång!

    SvaraRadera
  2. Tack! :) Lycka till du också! Vi ses i spåren!

    SvaraRadera