torsdag 21 februari 2013

Löparknä - a never ending story!

Trots att skidsäsongen är i full gång har jag redan börjat förbereda mig inför barmarkssäsongen. Jag vet ju att jag ska cykla i vår, men jag skulle också vilja springa mera. Det envisa löparknät som jag har haft till och från i flera års tid sätter käppar i hjulen. I dag var jag till fysioterapeuten Thomas Nylund, som tog sig en titt på mina ben. Han kunde konstatera att det var ett klassiskt löparknä, eftersom det började göra ont i utsidan av knät då han vred mina ben på ett visst sätt.

Tyvärr hittade han ingen klar orsak till att jag har löparknä på höger sida. Snarare handlar det om flera småsaker. Mitt vänstra ben är lite kortare än det högra, men inte så mycket att det borde påverka något. Mina höfter är svaga i vissa lägen, men den högra sidan är inte så värst mycket svagare än den vänstra. Han filmade också då jag sprang med och utan skor. Löpartekniskt så ser det ganska bra ut, för jag pronerar inte och fötterna går rakt. Men jag sätter främre foten för långt fram och böjer det bakre benet för mycket, så att det blir en lite "sittande" springställning. Dessuom tenderar vänster höft att falla ner lite då höger fot är framme.

Thomas gav mig några funktionella övningar i stående läge, bl.a. utfallssteg (som jag tydligen har gjort helt fel). Dessutom ska jag stretcha låren, eftersom jag är alltför stel. Han tyckte jag skulle börja med detta och sedan höra av mig ifall det inte hjälper. Han befarade lite att vi måste behandla senan på yttersidan av låret, eftersom det har hunnit bildas ärrvävnad då jag har haft besvären så länge. Hmm, undrar om sjukkassan ersätter sådant här?

Bl.a. den här strechövningen fick jag. Bilden har jag lånat från Piggelinas blogg

8 kommentarer:

  1. Vad bra att du fick det undersökt. Du e så företagssam.:-)
    Sus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte fysioterapeuten tyckte att jag var så företagsam då jag berättade hur länge jag lidit av åkomman utan att göra något åt det ;)

      Radera
  2. Bra du har fått en början, så hinner du kanske rehabilitera dig en bit på vägen före gruset visar sig i vår :)

    Jag vill gärna ta del av övningarna ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det gäller att starta i tid så att man är i skick sedan då säsongen börjar!

      Radera
  3. Hej Katarina,

    jag läser din blogg nu och då, men nu skriver du om ett ämne, som jag måste dela mina egna erfarenheter om :)

    Jag lider av samma åkomma sedan snart ett år tillbaka. Jag har försökt på allt, kortison, arcoxia-kurer, nya skor, nya inlägg, ultraljud, foam-roller, kinesi-tejp osv. Jag har varit till två ortopeder och gått hos två fysioterapeuter. Alla har gett samma diagnos och magnetröntgen på hösten bekräftade den. På hösten hade jag nästan en 3 månaders paus från springande och cyklande, samtidigt som jag, under en månad, strechade och körde höft-jumppa 2 ggr per dag. Första länken efter bar ca 2 km, sedan fick jag gå hem...

    Igår var jag på nytt besök hos en kirurg och blev satt i operationskö (offentliga sidan). Ingreppet är inte svårt och det hjälper nästan alltid. Lite tråkigt att hamna att operera, men jag känner nog att jag prövat på alla andra alternativ.

    Jag hoppas kunna springa 5 km utan smärta före sommaren är slut!
    Som tur är så kan jag skida ganska långt förrän knät blir sjukt.

    Jag hoppas att din variant tillhör de 80% som blir friska med stretchning/höft-jumppa!
    Strech-övningen du har på bilder ser ut som den jag gjorde. Den kändes nog ganska effektiv.

    Peter

    P.s. tack för en intressant blogg. Vi har deltagit i samma tävling några gånger och jag är imponerad av dina resultat! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Peter!
      Fysioterapeuten nämnde faktiskt om någon med löparknä som skulle in på operation. Kanske han talade om dig! Det låter väldigt jobbigt det där. Hoppas operationen lyckas och att du kan springa lååångt efteråt. Att inte kunna göra det man brinner för är nedslående. Lycka till och berätta gärna sedan hur det gick! Så vi har varit i samma tävlingar? Skoj att du kommenterade min blogg.

      Radera
  4. Mest läser jag "i smyg", men nu kände jag att jag måste kommentera :)

    Jag bor i vasa-trakten så det kan nig hända det finns flere då som skall opereras.

    Hade tänkt delta i Pirkka-hiihto om en vecka, men dagens 40km testlänk visade nog att knät inte skulle klara det!

    Jag såg från din lista att vi deltagit i fäboda-loppet, botniacyklingen och nykarlebyloppet ifjol båda två. Jag minns nu inte mina tider direkt, men det ser nog ut som du dragit det längsta strået i alla tre :)

    Peter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen synd att det inte ens går att skida med knät. Men hoppas att det lyckas nästa vinter och att du snart är i tävlingsskick igen.

      Radera