lördag 24 september 2011

Redo för älghufs!

I Oskar Svärds träningsprogram skall man ut på älghufs (älskar det ordet) varje vecka. Det är alltså fråga om skidgångsintervaller i backe, där man springer på ett skidlikt sätt med låga fötter och långa steg. Stavarna skall vara ca 10 cm kortare än ens skidstavar, men ändå längre än vanliga gångstavar. I dag har jag inhandlat ett par teleskopgångstavar för detta ändamål. Premiären blir kanske i morgon. I Vasa fanns Öjberget man kunde älghufsa på, men jag vet inte vart jag skall åka nu. Larsmo kanske? I klippet nedan får man se Jörgen Brink älghufsa (ca 30 s. in i filmen):

5 kommentarer:

  1. Jag har en fråga angående Sju sjöar -loppet. Jag förstod att du inte tänkte springa det, men vet du något om det? Hur är banan? Är den väldigt krävande (backig och/eller jobbig terräng)? Funderade om jag skulle orka ta mig till Lappfors imorgon.

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag har aldrig sprungit loppet, så tyvärr vet jag ingenting om det. Jag har inte hört något heller om hur pass krävande terrängen är... Hade ursprungligen bara tänkt åka dit och improvisera. Men jag åker nog inte ändå.
    Lycka till, om du är med!

    SvaraRadera
  3. Jaha, så e va älghufs vi syssla me ifjol :) Vilket roligt ord!

    SvaraRadera
  4. Kanske man kan älghufsa i slalombacken på Bergö (på väg mot Edsevö)? Mitt minne av backen kan dock vara lite förvrängt, det är några år sen jag varit dit. Där lär för övrigt också finnas 6 km vandringsled.

    SvaraRadera
  5. Pernilla: Bra att det finns ett annat namn för det än ren skär galenskap! ;)

    Malin: Tack för tipset! :) Jag ska bege mig dit och testa. Då det är en slalombacke borde det vara perfekt för älghufs.

    SvaraRadera