tisdag 13 september 2011

31 km på rullskidor

Nu har den här 30-åringen äntligen spräckt 30 km:s-gränsen på rullskidor. I morse steg jag upp ovanligt tidigt och körde till Larsmo för starten. yr.no:s väderutsikter stämde, för det var uppehållsväder hela morgonen. P.g.a. den "tidiga" timman var jag lite trögstartad (klockan var 9.30), och jag fick nästan lust att vända om efter 5 km. Men jag kämpade på, och efter att jag passerat 15 km började det kännas lite bättre.

Kolla in min nyinköpta springpajta från Lidl. Den kostade 7 € ;)

Vägen mellan Öja och Larsmo är ganska backig, så jag fick lite välbehövlig backträning också. De sista kilometrarna tog energin slut och armarna började värka. Även blåsan på handen (ovanpå en gammal blåsa) började klaga. Jag behöver nya rullskidhandskar!

När jag skulle slänga in rullskidorna i bilen, märkte jag att en mask hade fastnat i ena rullskidhjulet. Stackars masken Max!

31 km tog 2:19:31, vilket ger en hastighet på 4,5 min / km. Med andra ord en hastighet som många springer i! Jag behöver backträning samt mera kilometrar för att jag skall bli snabbare. Säkert kunde även tekniken förbättras en del. Jag är ju helt självlärd, så det vore intressant att få lite input från någon mera erfaren.

7 kommentarer:

  1. bra kämpat!! morgonstund har guld i mun :)

    SvaraRadera
  2. Men det var inte så tidigt ändå! ;)

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att du fick spräkt 30km :-) kramar

    SvaraRadera
  4. Grymt! Blir du inte sugen att spräcka 100 km på skidor i vinter? ;)

    SvaraRadera
  5. Tack! Matias, vilka tankar du planterar i mitt huvud! :) Kanske, om vi far till Lappland, där det finns lite längre spår att skida i.

    SvaraRadera
  6. Duktigt! Cool blåsa i handen.:)
    Sus

    SvaraRadera
  7. Ei mikään ongelma meille että rikkoo 100 km:n rajan ,se on vain 10km lisää Vasa Loppettiin ! :) h .Arja

    SvaraRadera