tisdag 20 september 2011

Oskar Svärd saves the day

Inför vinterns Vasaloppet har jag haft en del huvudbry över hur jag skall lägga upp träningen. Förra vintern hade jag ingen egentlig plan, utan jag samlade bara kilometrar. På Vasaloppet märkte jag att det gick bra på de flacka partierna, men att krafterna tog slut i uppförsbackarna. Det behövs alltså en plan. Nästa vecka börjar jag med "Oskar Svärds träningsprogram inför ett lyckat Vasalopp!". Träningsprogrammet har gjorts upp av Oskar Svärd och Erik Wickström i Vasalöparen och finns här och här. (Observera att programmen för Nybörjaren och 7-timmarsåkaren har kastats om i den första filen).

Jag skall satsa på "7-timmarsåkaren"och har matat in alla träningspass på Funbeat.se, där vem som helst kan sätta in träningsprogrammet i sin kalender. Jag brukar oftast träna fem dagar i veckan, men i det här programmet är det mestadels fyra träningsdagar (inkl. en dag kombipass). Antagligen kommer jag att byta ut en del rullskidåkning och löpning till alterntivträning för att minska skaderisken. Dessutom måste jag peta in några extra träningstimmar för att jag skall få mina sju träningstimmar per vecka. Jag tänker inte slaviskt följa programmet, utan anpassa träningen till vardagslivet, vädret och formen. Trots alla dessa "men" och "dessutom" skall det bli riktigt intressant att se om Oskar Svärd lyckas få mig i mål under 7 timmar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar