lördag 30 juni 2012

Vad man kan göra en regnig lördag

Precis som utlovat visar sig den finska sommaren inte från sin bästa sida i dag. En perfekt dag för shopping, med andra ord! Jag har beslutat mig för att "pimpa upp" min cykelutrustning lite, eftersom jag vill ha en bra utrustning då jag ändå cyklar så pass mycket. Eftersom jag är ganska prismedveten, sker detta inom rimlighetens gränser. Cykling är en prylinriktad sport, men jag är inte en av dem som vill spendera över 100 € på en cykelpajta.

Planen att bege mig till Kokkola omintetgjordes av en utdragen sovmorgon. Jag begav mig till VM-Sport här i Jakobstad och kunde till min glädje konstatera att de hade en del grejer på rea. Jag kom hem med ett par Bontrager cykelshorts och ett par Sportful cykelhandskar. Däremot var cykelhjälmarna nästan slutsålda. Även på Mattsons var det ganska tomt i hyllorna. De kunde erbjuda en Bianchi hjälm, men den var ju i helt fel färger! Den måste ju matcha med cykeln. Jag testade också några cykelpajtor och funderade irriterat varför dammodellerna alltid skall vara i rosa och ha en massa blommor på sig?

Efter stadsrundan skulle jag ha haft lust att bege mig till plättkarnevalen i Bosund, men det kändes lite onödigt att ta bilen dit, och cykla ville jag ju inte. Så jag beslöt mig för att göra mina egna plättar, lchf-style. Förvånansvärt goda blev de! Jag blandade ihop lite grynost, craime fraiche, 2 ägg, lite fiberhusk och salt och stekte dem i rikligt med smör. Sedan grädde och jordgubbar ovanpå.

Plättarna fotograferades ute på balkongen, men det var alltför kallt för att äta där

4 kommentarer:

  1. Du skriver så bra, Ina.

    Sus

    SvaraRadera
  2. Efter cykelturen idag kom jag ihåg att jag hade tänkt köpa cykelshorts i höstas när jag senast cyklade nåt nämnvärt... Undrar om de har kvar nåt på rea ännu? Borde kanske kolla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De hade nog flera ex. av modellen jag köpte. Jag tror de kostade ca 35 euro. De sade att de kommer att rea ut mera på Jakobs dagar.

      Radera