måndag 13 december 2010

En månad med lchf

I lördags då jag var och skidade till Solf började jag frysa, så nu sitter jag och snorar på min vilodag. Vad lär vi oss av detta? Jo, ta alltid med en ombyteströja efter skidåkningen.

Nu har jag ätit enligt lchf-metoden drygt en månad, och det har gått över förväntan. Jag har vant mig vid att äta på ett helt annat sätt, och i stort sett all mat jag äter är hemlagad. Min mage mår betydligt bättre och jag har nästan inte alls känt mig svullen efter måltiderna. Jag har också känt att min ork har förbättrats och att mitt blodsocker inte sjunker lika snabbt som vanligt. Förut var jag tvungen att äta genast efter träningen, men nu kan jag vänta någon timme innan jag äter. Jag har inte gått ner i vikt, men jag tycker mig ana att min midja är lite smalare.

Den stora nackdelen är att jag känner mig lite kraftlös då jag gör någonting riktigt ansträngande, som att rullskida eller skida i uppförsbacke. Så jag tror att jag så småningom kommer att börja lägga in lite långsamma kolhydrater i kosten. "Fettdoktorn" Dr Dahlqvist själv säger ju faktiskt att fysiskt aktiva personer kan äta lite mera kolhydrater. Så min lchf-metod kanske så småningom går över till en mera GI-aktig metod. Först måste jag förstås noggrant studera vilka kolhydrater som skulle vara smartast att sätta in i kosten. Men jag tror det första jag kommer att äta är en rågbrödssmörgås, för det har jag saknat!

För den nyfikne kan jag rapportera hur mitt dagliga kostintag kan se ut just nu:

Frukost:
2 ägg tillagade i mikron
Lite ost och medwurst
Grekisk yogurt med kanel, sesamfrön, solrosfrön, hasselnötter, linfrön och kokos

Lunch:
Köttmåltid, t.ex. omarinerad kycklingfilé i champinjon- och kokosmjölksås
Sallad eller broccoli

Mellanmål innan träningen:
Sesambröd (knäckebröd gjort på frön, ost och ägg) med pålägg
Grekisk yogurt

Middag:
Köttmåltid, t.ex. hemmagjorda köttbullar i bacon- och gräddsås
Sallad

Kvällssnacks:
Sesambröd med lite pålägg eller turkisk yogurt

Om jag är riktigt hungrig direkt efter träningen brukar jag dessutom äta tonfisk i olja. När jag blir sugen på något sött äter jag mörk choklad (minst 70 % kakaohalt) eller kokar ihop en blandning av smör, grädde, kakao och sukrin. Om man är saltslugen kan man rosta mandlar i soja (min arbetskompis tips).

5 kommentarer:

  1. Är nyfiken på äggen i mikron. Hur brukar du göra?

    SvaraRadera
  2. Jag använder en äggkokare för mikron. En modefluga från 90-talet, som sist och slutligen har blivit ganska mycket använd i vårt hushåll. En sådan här är det:
    http://www.smartasaker.se/aggkokare-for-mikron-2pack-p-521-c-111.aspx

    SvaraRadera
  3. Åh en sån finns det hemma hos mina föräldrar också, borde sno med den till Vasa, tror aldrig nån annan än jag använt den :)

    SvaraRadera
  4. Ahaa. Jag testade att knäcka ner två ägg i en skål och det fungerade väl i princip det också men man behövde nog röra om lite mellan varven. Och någon typ av lock är nog inte fel heller. Dessutom blev skålen riktigt het...

    SvaraRadera
  5. J: Jag har också ärvt min hemifrån. :)
    M: Enda risken med äggkokaren är att ägget kan explodera om man har den för länge i mikron.

    SvaraRadera