söndag 25 mars 2012

Från skidåkning till gågging

I morse underskattade jag mängden snö som hade kommit under natten. Gladeligen begav jag mig till Larsmo skidspår med samma klisterskidor som jag skidat med de senaste veckorna. Spåret var ouppdraget och det var bara en person som hade varit där och skejtat. Jag kämpade mig igenom 1-kilometersspåret med flera centimeter snö under skidorna. Det var vackert väder, så jag förberedde mig för ett varv till. Men snön under skidorna stretade emot, så jag föll pladask ner i blötsnön. Smått frustrerad begav jag mig hemåt.

Det skulle ha tagit för länge att valla om, så jag svidade om till löparmundering och begav mig ut på lite gågging. Jag gåggade till Gamla hamn, där jag upptäckte den charmerande spånbanan. Banan är ganska kuperad, så där lär det bli en del löpning  i sommar. Jag gick och sprang enligt hur det kändes i kroppen. I slutet började mitt högra lår kännas väldigt stramt, så då valde jag att gå istället. Det blev ca 13,5 km i det vackra vädret.

Jag har fortfarande inte åtgärdat problemet med mina svaga höfter. Några gånger i veckan gör jag ett par prehabövningar, men om jag skall kunna springa i sommar krävs det större åtgärder. Nu har jag pusslat ihop ett träningsprogramm för höfterna och sätesmusklerna på Styrkeprogrammet.se, så förhoppningsvis gör det susen.

2 kommentarer:

  1. Blev ett bra pass tillslut, Gamla Hamn spåret är fint! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sist och slutligen, jo! Men jag gick nog mest...

      Radera