måndag 30 augusti 2010

Träningssammanfattning v. 34

Förra veckans träning var betydligt lugnare än veckan före, eftersom jag kände mig krasslig och hade stela ben.

Måndag , tisdag, torsdag: Vila
Onsdag: Löpning 8,5 km
Fredag: Vattenlöpning + simning 45 min.
Lördag: Styrketräning, 1 h 15 min.
Söndag: Löpning 20 km


Jag är väldigt nöjd över att ha sprungit 20 km, för så långt har jag aldrig sprungit förut! Det gick dock i snigelfart och jag hade många stretch- och drickpauser. Min pulsklocka gav mig mellanrapporter för hur fort (eller sakta) varje kilometer hade gått. Jag hoppas jag springer snabbare på Botnialöpet, för annars kommer jag i mål på 3 h 45 min. Jag skulle vara väldigt nöjd om jag skulle klara det på 3 h 15 min., vilket skulle kräva en fart på 6,30 min. / km. Nåja, man får väl vara nöjd så länge man kommer i mål!

Nästa helg har jag planerat in det sista långpasset inför Botnialöpet. Därefter måste jag börja vila upp mig inför loppet, och kommer bara att springa ett par medellånga och korta sträckor. Jag har också planerat in vattenlöpning och benmassage för att rehabilitera mina stackars ben. En fysioterapeut sade en gång åt mig att det inte alltid är det bästa att ta en vilodag efter att man har tränat hårt. Istället rekommenderade hon vattenlöpning för att mjuka upp musklerna. Ikväll blev det alltså vattenlöpning med efterföljande stretch.

2 kommentarer: