söndag 9 januari 2011

Träning vecka 1

Måndag: Skidåkning på Skogsberget, 15 km
Tisdag: Styrketräning, 75 min.
Onsdag: Löpning / gång på löpmattan, 6,6 km
Torsdag: Skidåkning i Molnträsket, 20 km
Fredag: Vila
Lördag: Skidåkning i Molnträsket, 14 km
Söndag: Skidåkning på Skogsberget, 10,5 km

Det blev 59,5 skidkilometer (vilket får upp vinterns totala saldo till 196,5 skid-km) och 08:15 träningstimmar under veckan. Träningssaldot hittills 2011 är 09:19:15, vilket jag är riktigt nöjd med. Jag ligger ju t.o.m. några minuter på plus! :) Min "partner in crime" Matias har varit på en 160 km:s cykeltur och är redan uppe i 12 träningstimmar. Starkt jobbat! (Jag försöker att inte få prestationsångest...)

Idag var en sådan där dag då det krävdes en del viljestyrka för att ge sig ut i skidspåret: nollföre, duggregn och halvtaskig dagsform. Jag tog mig dock i kragen och smetade på lite klister under skidorna, men det var bakhalt ändå. Det positiva med detta var förstås att jag tvingades parstaka mer än vanligt.

6 kommentarer:

  1. Hur går det med skidandet nu då vädret är så varmt? (förutom det du skrev i inlägget) Men det ska väl bli kallare igen tyckte jag Foreca "lovade"..

    Det har blivit en del cykelkärrscykling på sistone nu då jag är hemmapappa. Dessutom utan bil mellan varven. Det är ingen dålig träning nu på vintern...

    Har börjat skissa upp nästa Century nu.

    http://tinyurl.com/centurynr2

    Kan knappt vänta på att det ska bli februari. :) Och så har jag börjat drömma om en riktig långrunda till sommaren...

    SvaraRadera
  2. Hej! Det har gått ganska bra med skidandet, fastän det har varit varmt. Det var egentligen bara i helgen som det inte var så roligt. Igår lyckades jag för en gångs skull med vallningen och kunde skida på Öjberget utan att ha bakhalt. För det är ju inte ett så roligt ställe att skida på om man inte har fäste. Hoho, vilka backar.

    Jag kan tänka mig att det är tungt att ta sig fram på cykeln på vintern. Så mycket lättare att skida! :) Ibland känns det inte ens som träning.

    Intressant rutt du skissar på! Ända ut i Finnskogen! :) Undrar hur lång långrundan blir då? I sommar ska jag också cykla, bara jag får köpt en cykel åt mig.

    SvaraRadera
  3. 320 km (Double Century) är ju redan avklarat så jag måste ju sikta uppåt. Följande distanser är 400 km och 480 km (Triple Century) och så 600 km. Sen finns det 1000 km också men då börjar det absolut vara nödvändigt att sova också. Så i första hand är målet att ta 400 eller 480 km (eller 500 då man ändå är på gång) fast egentligen så siktar jag väl på 600 km.

    T.ex. Jakobstad, Vasa, Björneborg, Åbo, Helsingfors. Undviker man motorvägarna blir det ganska exakt 600 km. DET är en långrunda. Jag klarar det knappast på 24h men utan sömn borde det lyckas i alla fall.

    SvaraRadera
  4. Ja, där här du någonting att bita i i sommar! Men är det överhuvudtaget möjligt att hålla sig på cykeln om man har cyklat över 24 h? Eller så kanske man kan ta sig någon liten tupplur i vägrenen? ;)

    SvaraRadera
  5. Ja det vet jag inte för det har jag inte prövat förr... ;)

    Grävde fram tiderna för 320 km rundan på FB (inte lätt) och aktiv cyklingstid var 12 h 17 min, totalt 15 h 15 min. Det är ju "bara" 9 h till så är jag uppe i 24 h.

    SvaraRadera
  6. Ja, 9 h är ju inte så mycket ;) Men allvarligt talat så är det säkert inte så stor skillnad om man håller på 12 h eller 24 h. Bara man har bra kondis så, och det har du ju.

    SvaraRadera