måndag 11 juli 2011

Förra veckans träning och långcykling

Förra veckans träning såg lite annorlunda ut. På tisdagen cyklade jag 130 km, på torsdagen sprang jag 9 km i Esse Run och igår cyklade jag 201,5 km. Total träningstid blev 14:37:30. Antalet förbrända kalorier var 9584, så nu är det projekt energipåfyllnad som gäller!

Gårdagens långcykling skedde största delen i grupp. Det var alltså Matias som hade bjudit in mig, Jenny, Andreas och Malin på hans 160 km:s runda. Matias redogörelse av rundan kan ni läsa här. Där finns också fina bilder.

Rutten gick i stora drag så här: Sandsund - Kållby - Emetsjön - Terjärv - Kaustby - Seljes - Nedervetil - Såka - Kokkola - Larsmo - Sandsund. Vädret var bästa tänkbara och vi trampade i väg i lagom takt en 9-tiden. Vi tog en smörgåspaus vid Emetsjön och åkte sedan vidare till Kaustby, där vi åt lunch. I det här skedet hade jag ännu vissa förhoppningar om att hålla min lchf-diet, och beställde kycklingfilé med grönsaker i auraostsås.

Vägen mot Seljes var väldigt skojig att cykla på, för den var slingrande och backig. Hädanefter kommer jag nog att cykla på mindre vägar, för det är mycket roligare än att trängas med lastbilarna på de stora vägarna.

Jag har aldrig tidigare varit till Seljesåsen, så jag blev glatt överraskad över hur vackert det var. Malin simmade och så åt vi alla glass innan vi cyklade vidare igen.



Innan vi närmade oss Kokkola började jag (och säkert de andra också) känna hur energinivån sjönk. Vi stannade till vid McDonalds. Här var det lite svårare att äta enligt lchf-dieten, så efter stor tveksamhet åt jag en baconhamburgare och en Sundaeglass. Fastän magen hade vissa invändningar, fick jag väldigt mycket energi av maten. Tydligen arbetar kroppen bra av snabbmat!

Vi blev alla lite ledbrutna och trötta efter Kokkola, men trevligt hade vi det ändå och vi kom oss tillbaka till Sandsund. Eftersom jag kände mig relativt pigg i benen, beslöt jag mig för att cykla lite till för att få 200 km på cykelmätaren. Malin skulle cykla till villan i Kantlax, så jag hängde på henne en bit och så svängde jag av mot Bennäs och hem via Alholmen. Aktiv cyklingstid blev 8:25:14, men jag var nog hemifrån över 12 timmar. En heldag med andra ord! Det var jätteskojigt att få vara med! Tack allihopa för en rolig dag!


Idag känner jag mig väldigt sliten och trött, så nu blir det vila. Den här veckan skall Patrik och jag på roadtrip till Östra Finland, men givetvis skall cyklarna med då också!

8 kommentarer:

  1. ja ni va verkligen ut på ett äventyr :)

    SvaraRadera
  2. Yes, cyklar med på semestern rekommenderas varmt! Ha en bra roadtrip. :)

    SvaraRadera
  3. Vad kul att du slutförde 200 km! Det är ju faktiskt bara tre gånger gånger jag cyklat 200 km (eller mer).

    2009 212 km
    2010 320 km
    2011 444 km

    Onekligen ser det ut som det blir en 600 kilometersrunda nästa sommar!

    SvaraRadera
  4. Pernilla: Jo, det var ett riktigt äventyr, minsann!
    Mia: Tack! Vi får hoppas att cyklarna med på semestern blir lika lyckat som det var för er.
    Matias: Jo, jag är riktigt nöjd att jag orkade genomföra det. Det var säkert hamburgaren som gjorde susen. Orkar du hålla dig ända tills nästa sommar för 600 km då? ;)

    SvaraRadera
  5. Roadtrippar ni genom mellersta finland, så är jag där söndag-måndag!
    Åsa

    SvaraRadera
  6. Vi har inga egentliga planer om hur länge och vart exakt vi skall. Men om vi är i närheten skulle det vara kul att ses och se var du ska bo! Vi hör av oss lite närmare, om det är okej?

    SvaraRadera
  7. Det blir bra! Hör av er om det råkar passa in på er tur.

    SvaraRadera
  8. Det blir faktiskt lite svårt att hålla sig att göra ett nytt försök på 600 km men jag tror inte riktigt det finns något bra tillfälle. Dessutom börjar det ju småningom bli mörkare och kallare på nätterna och det är ju inte bara positivt i sammanhanget.

    SvaraRadera