söndag 30 oktober 2011

Långlänk!

Fredagens simhallsbesök slutade lite snopet med att jag fick kramp i vaden, så jag kunde inte simma min planerade timme till slut. På kvällen regnade det och jag hade inte så höga förhoppningar om att vädret skulle tillåta träning utomhus nästa dag.

Så vaknade jag på lördag förmiddag och möttes av ett kök som fullkomligt badade i solsken. "Långlänk", var naturligtvis min första tanke. Efter en stadig baconfrukost packade jag bilen full och begav mig till Jakobstadsnejdens eget Träningsmecka, nämligen Larsmo.

Jag började med att springa runt 7,5 km:s spåret, som innefattar både spånbana och skogsvägar.


Därefter sökte jag en stund efter en lämplig backe att älghufsa i. Jag provade på lite olika backar, men den här var klart bäst:


Fastän det inte riktigt går att jämföra med att springa i en slalombacke, steg pulsen ordentligt under den halvtimme som jag höll på. Med tanke på att det här var en långlänk, var det kanske lite för ansträngande.

Sedan begav jag mig till bilen för utrustningsbyte och energipåfyllnad. Här skulle det ha varit bra med en torr jacka att byta till, men eftersom jag bara äger en springjacka var det bara att dra på sig den igen. Det blir bestämt lite shopping snart, för jag behöver också ett par fordrade springtights. Just nu springer jag med dubbla sommartights.

Med rullskidorna på fötterna begav jag mig ut på Larsmovägen, där det blåste ganska friskt. Solen strålade i kapp med mitt humör, medan jag rullskidade min timme. Den sista kvarten började orken tryta och jag fick verkligen kämpa för att ta mig framåt. Då försökte jag peppa mig själv med positiva Vasaloppstankar.


En lyckad långlänk var det!

4 kommentarer:

  1. ....ja kaikki tuo samana päivänä !t.Arja

    SvaraRadera
  2. Jag tycker det blir mindre tråkigt om man delar upp långlänken i olika moment. Och så minskar risken för att överanstränga någon skild kroppsdel. Benen skulle inte klara av 2 h löpning och axeln / armbågen skulle inte klara av 2 h rullskidåkning.

    SvaraRadera
  3. Vet du att man kan kombinera ett besök på MySports med ett besök i Gerby..;)

    SvaraRadera
  4. Strålande idé! :) Men ni är ju på väg hit ni också, visst?

    SvaraRadera