söndag 18 april 2010

Hur jag blev en sportnörd

Jag kallar mig själv en sportnörd. Nej, jag är ingen elitidrottare. Jag springer inte så fort och jag är inte i toppform. Men motion har blivit något som jag inte kan leva utan.

När jag var yngre var jag en soffpotatis, med undantag av vissa perioder av strö- eller hetsträning. För lite över två år sedan fick jag nog av mina extrakilon och beslöt mig för att börja träna på allvar. Jag började springa och gå på gym, och tvingade mig själv att fortsätta fastän det kändes motigt ibland. Så småningom märkte jag att jag började må bättre både psykiskt och fysiskt. Att gå ner i vikt blev bara en bisak.

Att träna blev mitt sätt att rensa hjärnan och få lugn i kroppen. Då jag skidar eller springer känner jag mig hel som människa och stark i mig själv, något som jag sällan känner annars i livet. Nuförtiden skickar min käre make ut mig i skidspåret eller motionsslingan då jag har en dålig dag, för det blir jag garanterat glad av!

Den absoluta toppen i min motionskarriär var då jag skidade Botniavasan 14.2.2010. Jag är väldigt stolt över mig själv att jag klarade att skida 53 km på tiden 5:18:19, fastän det var första vintern som jag skidade. Innan det ägde jag inte ens ett par skidor. Här är en bild av då jag kom i mål, trött men lycklig:


Efter att ha skidat Botniavasan blev jag sugen på en ny utmaning: Vasaloppet 2011. Nu är jag väldigt otålig på att få skaffa mig ett par rullskidor så att jag kan börja träna på allvar!

7 kommentarer:

  1. Du e bäst älskling =)

    Tycker din älskling

    SvaraRadera
  2. Oj då, har du hittat hit också! Puss :)

    SvaraRadera
  3. Harkel...:)

    Du är så duktig så! Och jag är glad att du börjat motionera. Det har inspirerat mig också.

    Susse

    SvaraRadera
  4. Puss till dej också, Susse! :)

    SvaraRadera
  5. Katarina sportnörden!!! Det hade jag aldrig kunnat tro men du är ju jätteduktig!! Ska bli kul att följa din blogg och få lite inspiration!
    Jag har ingen aning om hur sånt här fungerar....kan man bli en "bloggföljare" så att det skickas mail när du lägger in ett inlägg eller hur fungerar det!

    Keep up the good work kusin!
    Kram Lovisa

    SvaraRadera
  6. Lovisa: Kul att du tittade in! Tror inte det kommer något mejl om man är "bloggföljare", men jag kan sätta ut på Facebook då jag har skrivit något nytt. Kramisar och lycka till med vårtråningen!

    SvaraRadera
  7. Eller förresten så hittade jag ett ställe nu där jag kan mata in din e-postadress, så det kommer ett mejl varje gång jag har skrivit ett inlägg. Vill du ha det? Ska ännu försöka få Facebook-publiceringen att fungera, men det är lite knepigt att komma på alla finesser.

    SvaraRadera