måndag 26 april 2010

Tung joggingtur

Idag var det inte roligt att springa. Benen kändes som två cementklumpar och jag flåsade i minsta lilla uppförsbacke. Jag sprang en liten motionsslinga nära där vi bor, men underlaget i spåret var förvånansvärt hårt och det kändes inte bra i fossingarna. Det går inte att springa med ett leende på läpparna varje dag! Imorgon tar jag en välförtjänt vilodag. Det är lite oroande att Korsholmsstafetten är redan om två och en halv veckor. Jag är inte i form!


Jag håller förresten på och läser en intressant bok om skidåkning: Kaikki hiihdosta. Där finns det en massa tips på hur man kan träna under de olika årstiderna för att man skall vara i toppform lagom till skidsäsongen.

På våren och försommaren rekommenderas det att man bygger upp grunduthålligheten genom lågpulsträning, såsom stavgång, sakta jogging och cykling. Dessutom tycker författarna att man skall styrketräna två gånger i veckan (vilket jag inte kommer att följa). Sedan på sensommaren och hösten kan man öka träningsmängden och tempot och börja rullskida mera. Får se om jag lyckas hålla mig till lågpulsträning i lagom mängd. Jag vill så mycket och så snabbt. Nåja, man måste väl se det som ett långtidsprojekt. Det går ju inte att komma i form till Vasaloppet över en natt.

4 kommentarer:

  1. Lågpulsträning låter bra! Hälsn A-L

    SvaraRadera
  2. Här komemr en helt ovidkommande kommentar... men HUR har du fått in gillar/ogillar-funktionen? Det skulle jag vilja ha på min blogg, men lyckades inte hitta nåt sånt alternativ när jag sökte...

    SvaraRadera
  3. A-L: Ja, man kan ju alltid försöka! :)

    Mia: Gå in på Layout, Sidelement, Blogginlägg (mitt på sidan), Redigera. Där kan man sätta till olika "reaktioner".

    SvaraRadera
  4. Oj, var det så enkelt... tack! Jag hade tydligen letat på alla konstiga ställen, men inte det mest logiska. Som man brukar. :)

    SvaraRadera