måndag 11 oktober 2010

Löpning utan skador

Ikväll var Pernilla och jag på en föreläsning med Maj-Gret Ehrs. Föreläsningens rubrik var "Löpning utan skador" och handlade om vad olika belastningsskador kan bero på samt hur man kan förebygga och rehabilitera dem. Det var ett väldigt aktuellt ämne för både Pernilla och mig, eftersom vi båda satt med sjuka knän och hade varit på benmassage idag.

För att ta det från början, så kände jag under Botnialöpet att det började strama till över höger knä. Jag hade ju kramper och alla möjliga skavanker då, så jag reflekterade inte närmare över saken. Sedan då jag satte igång med löpningen efter loppet, började knät strama efter ca 15 minuters löpning. På gårdagens löppass började det dessutom göra ont på utsidan av knät, vilket tyder på löparknä!

Förra sommaren hade jag löparknä, men i vänstra knä, och det tog väldigt länge innan det gick om. Massören trodde att beror på svaga höftmuskler och spända främre lårmuskler den här gången. Nu har jag beslutat att ta en paus från löpningen några veckor och bara syssla med annan träning. Och så måste jag försöka skärpa mig med muskelvården. Jag har jobbat hårt hela sommaren med att förhindra en belastningsskada, men tydligen klarade inte benen av att jag ökade distanserna så snabbt. Botnialöpet var  sista spiken i kistan. Men oj, vad det var värt det! :)

Vilken tur att det snart kommer snö så att man får börja skida!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar